Rácz-Káté Mónika kapta meg az idei Mátray Attila-díjat

Átadták az idei Mátray Attila-díjat díszközgyűlés keretében. A díjat idén Rácz-Káté Mónika kapta, akit Vásárhelyen legtöbben a Petra modellprogram révén ismernek, amely az országban egyetlen, önkormányzati forrásból működő felzárkóztató program.
A díszközgyűlésen Márki-Zay Péter polgármester elmondta, hogy az önkormányzatnak két alapvető feladata van a cigányság tekintetében: a szociális problémák kezelése, és a diszkrimináció megszűntetése. Kiemelte, hogy az országosan egyedülálló modellprogram lelke és megálmodója Rácz-Káté Mónika.
Kiemelte, hogy az önkormányzat számos, a diszkriminációt csökkentő törekvése közül tegnap zárták a csodálatos programokkal teletűzdelt Roma Kulturális Hónapot, egy olyan szakmai kerekasztal beszélgetéssel, amelyen Rácz-Káté Mónika is részt vett. A polgármester kiemelte, hogy ismét sok hasznos információ hangzott el.
A Mátray Attila-díj átadása után Rácz-Káté Mónika elmondta, megtiszteltetés számára ez a szakmai elismerés, majd külön köszönetet mondott Márki-Zay Péter polgármesternek. Úgy fogalmazott, hogy Márki-Zay „emberségével és értékközvetítésével az egyik legnagyobb tolerancia-építést tette lehetővé településünkön. Minden szakmai mozzanata sugározza a romák, a sérülékeny célcsoportok segítésének szándékát. Őszinte odafordulással és büszkeséggel szereti a roma embereket, támogatja törekvéseiket – meghajolok emberi és szakmai nagysága előtt” – mondta a díjazott.
Rácz-Káté Mónika elmondta, hogy olyan családból származik, ahol a tudás értéke, a kritikai gondolkodás és a kulturális- és művészeti értékteremtés a mindennapok része volt. Hangsúlyozta, hogy a származás önmagában nem érdem és nem előjog. „A valódi szakmai értéket a tudatos cselekvés, a társadalmi hasznosság és a szakmai elköteleződés teremti meg. A rendszeres átgondolt szakmai munka az, ami fenntartható változásokat hoz a társadalmi közegben.”
A díjazott köszönetet mondott elsősorban családjának, akiktől egyben elnézést is kért, hogy nem tudott „klasszikus életet biztosítani”. Úgy fogalmazott, hogy „ők kapják a legkevesebbet azért, hogy mások többet kaphassanak. Ehhez alázat, végtelen nagy intelligencia és szeretet szükséges” – emelte ki Rácz-Káté Mónika, és köszönetet mondott továbbá azoknak, akik szakmai együttműködésükkel hozzájárultak szakmai eredményeihez, és külön a „Petragyermekeknek”, akiknek őszinte visszajelzése folyamatosan megerősíti munkájának jelentőségét.
Rácz-Káté Mónika méltatása is elhangzott a közgyűlésen:
„Rácz-Káté Mónika Szegeden született, zenész-értelmiségi családban. Férje zenész, 31 éves fia jogász és zeneszerző, 16 éves gyermeke abszolút hallással rendelkezik, két hangszeren játszik, jelenleg konzervatórium mellett Pesten jazz zenei tanulmányokat folytat – karmesternek készül.
Családjában többek között zeneiskolai igazgató, művészek, rendezők és előadóművészek is voltak. Édesapja folyékonyan beszélt németül, jelentős tudással rendelkezett a zene, képzőművészet és numizmatika területén, míg édesanyja- és édesapja olvasottsága, a könyvek iránti szeretete egy több ezer kötetes magánkönyvtár létrehozásához vezetett.
Ötéves korától zongorázott, és tizenkét éven keresztül folytatta tanulmányait. Énekelt is, „Ön jelölt”(Vitray Tamás) műsorban is szerepelt 12 évesen. Édesapja mindkét gyermekét zenei pályára szánta, azonban ő és testvére is más utat választott. A Radnóti Miklós Gimnáziumban érettségizett, „Szép magyar beszéd” országos versenyen első helyezést ért el. Színművészeti pályára készült, de a felvételi utolsó fordulóján nem jutott tovább, ezt követően soha nem próbálkozott újra. Már 15 évesen kiképzett ügyelőként dolgozott a Tini Telefon lelki segélyszolgálatnál. Ekkor szerzett szakmai tapasztalatait- és mesterének (Schádné Zámolyi Judit) tudását a mai napig meghatározónak tartja.
Mint oktató és képző a személyiségfejlesztő hatásokat helyezi előtérbe, látja az egyént, de környezetének hatótényezőit is. Számos tapasztalata azt súgja neki, hogy a hallgató magasabb szintre lépéséhez, habár a tudásátadás elengedhetetlen, a minőséget érintő látásmód kialakítása vezethet.
Szociális munka és szociálpolitikai tanulmányokat folytatott, szakvizsgázott, majd pályafutása kezdetén a Móra Iskolában és az újszentiváni általános iskolában német nyelvet tanított. Az 1999–2000-es években már sikeresen írt előcsatlakozási majd később európai uniós pályázatokat, saját kidolgozású pedagógiai módszerek és modulok alkalmazásával. Azóta is trénerként dolgozik több területen, beleértve a személyiségfejlesztést, konfliktuskezelést és élethelyzet-változás kezelést, krízisintervenciót, érdekérvényesítést. Szervezetfejlesztési projektekben vesz részt, hatékonyságvizsgálatokat készít, valamint pedagógiai mérési és szűrési eljárásokat alkalmaz. Minden egyes projektjében saját kidolgozású modulokat fejleszt, sok esetben szakmai partnerével. Számos európai uniós projektben tanít, sérülékeny célcsoportok reintegrációs képzései során folyamatosan sikereket ér el. Sikeresen készít fel és tanít gyermekeket Tanoda programban, illetve felnőtteket a meghatározott, de alapvetően nehéznek vélt célok maximális teljesítésére. Projektjei mind saját ötleteit is tartalmazzák, ahogyan az is jellemző rá, hogy szinte minden egyes projektjének nevet ad. Így születtek meg olyan programok, mint a Hermina, Elek, Lora, Bertold, Simon, és természetesen a PETRA Modellprogram is. Számos európai uniós projektben tanít, különösen a sérülékeny csoportok és reintegrációjára, inklúzióra összpontosít. Szoftverfejlesztési projektekben is részt vesz, különösen olyan rendszerek kidolgozásában, amelyek megváltozott munkaképességű egyének foglalkoztatását segítik elő.
Európai uniós pályázatok szakmai és pénzügyi monitorozását is végezte, később közösségi projektek bírálójaként is dolgozott. Coach képesítést szerzett, és tanácsadóként, trénerként is tevékenykedik, számos tanítványát készíti fel tréner, tanácsadó képzésben.
Mottója: Boldogság most, boldogulás a jövőben – hiszi -, hogy ezzel ő is egy picit hozzájárul ehhez. „
Hozzászólások lezárva.