Kötött pályán a Múzeumok éjszakáján

A múzeumok éjszakáján idén is megnyitotta kapuit a MÁV Személyszállítási Zrt. Szegedi Járműbiztosítási Igazgatósága a látogatók részére. A látogatók betekintést nyerhettek a vasúti járművek működésébe, felépítésébe, az üzemeltetési és karbantartási tevékenységek izgalmaiba. Egyes járműveket alulról, felülről és belülről is meg lehetett tekinteni. (Fotók: Tóth Endre István.)

Tömegek látogattak el a Múzeumok Éjszakáján a tram-train karbantartó műhelyébe. A legtöbben stílszerűen a vasútvillamos múzeumjáratával érkeztek, amely óránként szállította az utasokat az Indóház téri nagyállomásról.

Múzeumjárat szállította az utasokat

A tram-train műhelyt nyitottuk meg idén a látogatóknak” – mondta Bánfalvi Péter üzemi mérnök, a rendezvény főrendezője, hozzáfűzve: „Egy teljesen új formába öntöttük a korábbi évek gyakorlatát. Ma közlekedő, korszerű, muzeális értékű és különleges, mindennapi forgalomban nem látható járműveket gyűjtöttünk össze és állítottunk ki itt a látogatók számára. A látható retró festésű M62-es sorozatú dízelmozdony, M41-es sorozatú, szintén korhű festésű dízelmozdony, vannak pályaépítéssel foglalkozó járművek, vannak mai és korszerű villamosmozdonyok, valamint személykocsik is.”

Kilátás a tram-train szerelőcsarnokból: háttérben a hajtány, balra a mozdonyvezetés. Előtérben a KÁRPÁT Vasút Kft. 648 004 pályaszámú, „Ludmilla” becenevű mozdonya (a sorozat beceneve), tőle jobbra a 478 230 és az M62 194. A csarnokban a 008-as TT áll, annak tetőrésze látszik a képen.

A szervezők gondoltak a gyerekekre is. A hajtányozás hatalmas kaland az egész családnak, hiszen kézi erővel ritkán haladhatunk a síneken. A terepasztalok és a modellvasutak rajongóinak is akadt látnivaló, sőt egy kis méretű 303-as gőzmozdonyt is megcsodálhattak a látogatók. Legtöbben először jártak a tram-train karbantartó csarnokban.

Kakas Miró Marcell rajong a vonatokért


Névre szóló MÁV logós pólóban érkezett Kakas Miró Marcell, baseball sapkáját pedig a híres csörgő díszítette. Messziről látszott, hogy igazi rajongó. Elárulta, legnagyobb élménye az, hogy utazott már Csillagos Szergejjel.

Ezen az estén bárki betekinthetett a vasúti járművek titkos világába, és minden korosztály megcsodálhatta azt, amit a legjobban szeret a vonatokban. A tram-train vezetőfülkéjében például Módra Mátyás üzemi mérnök mutatta meg a vezérlőpultot, arról is beszélt, hogy a dízelmotor és az áramszedő közötti átváltás nem is olyan bonyolult, mint amilyennek tűnik.

A MÁV által legnagyobb darabszámban használt villamosmozdony-sorozat a V43, új számozása szerint 431-es „Szili” becenevű mozdonya a tram-train műhelyben. 

Nagyon sok itt a vonat, alig várom, hogy meglássam, hogy milyen mozdonyokat állítottak ki. Van otthon modellvasutam, új hobbim a mozdonyok fotózása. Minden mozdonyt szeretnék lefényképezni, ami a szemem elé kerül ma” – mesélte el Hegedűs Zoltán, miközben egy gyermekeknek készített totót töltött ki. Azt gondolta könnyű dolga lesz, de néhány válaszra nem tudta biztosan a megoldást, viszont egyáltalán nem bánta hogy új dolgokat tudhat meg a vonatokról, amikért évek óta rajong.

M28 1004 dízel tolatómozdony. A meglévő, még üzemben tartott példányok vontatási telepeken mozdonyokat mozgatnak. Szegeden két darab is használatban van, a másik az M28 1012-es. A „Thomas arc” rendezvények alkalmával a gyerekek kedvéért kerül rá

A karbantartási eszközök közül talán a padló alatti kerékeszterga volt a legérdekesebb, ez a modern berendezés századmilliméter pontossággal esztergál. Az ország legmodernebb kerékesztergája Szegeden üzemel. Rozgonyi Sándor padló alatti kerékeszterga kezelő készségesen elmagyarázta, hogy miért is szükséges bizonyos időközönként a vasúti járművek kerekeit megesztergálni.

Az ország legmodernebb kerékesztergája Szegeden üzemel. A képen egy gyakorlásra használt kerékpáron szemléltetik működését.

Idén 40 éves a Komfort kocsi, 1985-ben gyártották. Többek között Splitben, Fiumében és Bécsben is megfordult, a leghíresebb utasai neve a mai napig titkosítva van. Kuriózum, hogy a kocsiban van televízió filmekkel, lehetséges volt fülhallgatóval a zenehallgatás és az utaskísérőt külön hívógombbal lehetett hívni” – mondta el Koncz János az Utasellátó projektszakértője. Azt is elmondta, hogy régebben saját márkás üdítőket szolgáltak fel a vonaton, amely csatos üvegben volt.

 Apee jelzésű komfortkocsi belsejében Koncz János mesél a negyven évvel ezelőtti vonatozásról

Érdeklődve szemlélte a komfort kocsit Hódmezővásárhely első gyermekvasutasa, Debreczeni-Beretzk Gellért is. Elújságolta, hogy gimnáziumban tanul tovább és a gyermekvasúttól is elballag idén. Gellértnek nagyon tetszett a nyolcvanas évek hangulata, az eredeti függönyök, a televízió és a korhű zene is a komfortkocsiban.

A legnépszerűbb program a „mozdonyvezetés” volt. A 478 231 pályaszámú remot Dacia vezetőfülkéjében lehetett ezúttal utazni, figyelemmel kísérni vezetőállást és a mozdonyvezető munkáját.


Ikonikus és korszerű mozdonyok, modern motorvonatok, magánvasúti vontatójárművek és vasúti személykocsik is várták a látogatókat a szerelőműhelyben. A 478-as sorozatszámú „Dacia” dízelmozdony fedélzetén még utazhattak is a rendezvény látogatói, aki szemfüles volt az pedig, a KISS motorvonatot is megcsodálhatta, amint elrobogott Budapest felé.

A fényképeket és a szakmai segítséget köszönjük Tóth Endre István hódmezővásárhelyi vasútfotósnak, aki hobbi szinten már 2003 óta fotóz vonatokat.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!