A Liszt Médiások jártak a Vásárhelyi Televíziónál

A Domonkos Nővérek Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolájának Liszt Média projektben dolgozó diákjai látogattak el a Vásárhelyi Televízió szerkesztőségébe, hogy megismerkedjenek a szerkesztőség munkájával. Híradósként is kipróbálhatták magukat.
A Domonkos Nővérek Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolája művészeti iskola lévén számtalan művészeti ágban ad betekintési lehetőséget diákjainak. Azonban figyelnek arra is, hogy a hétköznapi életben egyre fontosabbá válik a gyermekek életében a közösségi média használata.
Magyar Andrea iskolaigazgató portálunknak elmondta, hogy a Liszt Média ötletgazdája Asztalos Noémi, az iskola könyvtárosa volt, aki 2023 szeptemberében felismerte, hogy a diákok szabadidejük nagy részét a közösségi médiában töltik. Innen származott az ötlet, hogy az iskoláról szóló, értékes tartalmakkal jelenjenek meg azokon a felületeken, amelyeket a gyerekek nap mint nap használnak.
Az iskola média-csapata tett látogatást a Vásárhelyi Televízió szerkesztőségében, ahol megismerkedtek a stúdióval, kipróbálhatták magukat híradós műsorvezetőként, de betekintést nyerhettek abba is, hogyan készül a híradó, milyen súgógépről olvasni, illetve megtudhatták, hogy a háttérben hány embernek kell dolgoznia és mennyit azért, hogy egy híranyag elkészülhessen. Számos kérdést tettek fel a saját tevékenységük során felmerült akadályok leküzdését segítendő. A Liszt Média ugyanis több platformon, többféle tartalmat állít elő.
A Liszt Média csapatát Asztalos Noémi könyvtáros vezeti, ám az igazgató is besegít, egyrészt támogatásával, másrészt a konkrét munkából is kiveszi a részét. A csapatban tizenkét diák dolgozik együtt, különféle médiatartalmakat előállítva. Készítenek például napi bölcsességeket, amelyeket Imre atyával, az iskolához kötődő plébánossal rögzítenek. Ezek rövid videók, amelyek egyházi ünnepekhez vagy más egyházi témákhoz kapcsolódnak.
A tartalomkészítés másik fontos pillére a podcast-ek felvétele, ahová az iskola közösségéhez kapcsolódó személyeket hívnak meg vendégként. Ilyen volt például Vágó János, a zeneiskola igazgatója vagy Gömöri Balázs, a katona-zenekar vezetője. Tanárok és egyéb meghívott személyek is részt vesznek a műsorokban, gazdagítva ezzel az iskola életének bemutatását.
A napi villámkérdések szintén nagy népszerűségnek örvendenek – hangsúlyozta Magyar Andrea. Az operatőrök az iskolában járva különböző eseményekhez kapcsolódó kérdésekkel szólítják meg a diákokat. Ilyen témák voltak például a költészet napja alkalmából vagy a karácsonyi ünnepekhez kapcsolódó kérdések, mint például „Miért szereted a karácsonyt?”. Ezek rövid, három-öt perces videók, amelyeken keresztül a gyerekek véleménye is bemutatásra kerül.
Szintén közkedveltek a napi mese és napi vers felvételek. Olyan gyerekek szerepelhetnek bennük, akik szívesen mondanak el egy-egy kedvenc verset vagy mesét, akár versenyeken elért eredményeik alapján, akár pusztán a szereplési vágyuk miatt. Ezeket a felvételeket a Liszt Média különböző felületein lehet megtekinteni, például Facebookon, Instagramon, TikTokon, YouTube-on, valamint az iskola saját honlapján is.
Kezdetben a munkát teljesen amatőr módon kezdték: saját telefonokkal rögzítették a felvételeket, stúdió nélkül – emlékezik vissza az iskolaigazgató. Ahogy a pénzügyi lehetőségek bővültek, fokozatosan fejlődött az infrastruktúra is: ma már több telefon, hangtechnikai eszköz és vágóprogram is rendelkezésre áll. Kialakult, hogy kik foglalkoznak vágással, kik készítik a riportokat, és a havi tartalomtervezés is közösen történik a diákokkal.
Magyar Andrea elmondta, hogy az iskola ének-zenei tagozatos jellege mellett mennyire sokféle területen aktív, a mesekönyvírástól a filmkészítésig, hiszen az iskolában a művészeti oktatás nemcsak az ének-zenei nevelésre fókuszál, hanem minden olyan tevékenységre, amely a gyerekek kreatív képességeit fejleszti. A musical bemutatók évtizedek óta az iskola hagyományai közé tartoznak, és az intézmény városi ismertségének is alapját adják. A változó világra reagálva új műfajokba is belekóstoltak, így született meg a film- és mesefilmkészítés, valamint a mesekönyvírás ötlete is.
A mesekönyv létrejöttének célja az volt, hogy azoknak a gyerekeknek is megmutatkozási lehetőséget adjanak, akik nem szívesen szerepelnek, de szívesen írnak. Egy teljes kötetnyi mese gyűlt össze a gyerekek alkotásaiból, amelyet több mint ötven diák illusztrációja egészít ki. Ez a projekt is jól példázza, hogy az iskola komplex módon támogatja a művészeti tevékenységeket, és mindig nyitott az új ötletekre.
Májusban az év végi hangversenyen mutatják be az iskola teljes művészeti palettáját: a kórusok, a néptáncosok a Péczely Zeneiskolával közösen lépnek fel, és az irodalmi színpad is bemutatkozik. Ekkor fogják bemutatni a mesekönyvet is. A könyvbemutatóra június 7-én kerül sor a Városi Könyvtárban, amely után bárki számára elérhetővé válik a kötet.
A következő nagy projekt az új musical produkció lesz, amelyre a jövő tanévben kerül sor. A darab kiválasztása már megtörtént, a szerződéskötések folyamatban vannak, így részleteket egyelőre még nem oszthatnak meg.
A diákok a szerkesztőségben tett látogatásukon nagyon jól érezték magukat, és mert az az ötlet is felmerült ittlétük során, hogy akár ők is gyárthatnának híradót az iskolában, további együttműködési tervek is szövődtek.
Hozzászólások lezárva.