Nosztalgiaébresztő autók a mindszenti veteránjármű-találkozón

Szombaton százötvennél is több veteránjármű – köztük a Mindszenti Veteránjármű Egyesület 60 éves tűzoltóautója és számos szocialista járműcsoda, a Trabanttól, a Zaporozsecen és a sport Skodán át a Zsigulikig – vonult fel a XVI. Mindszenti Veteránjármű Találkozón, a Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár előtti területen.
A rengeteg oldtimer Mercedes mellett érkezett a szombaton rendezett XVI. Mindszenti Veteránjármű Találkozóra az ország számos részéről mindenféle jármű – autó, motor –, de a legérdekesebbek talán az egykori szocialista járműipar csodái voltak, amelyekből már darabszámban is sokkal gurultak a helyszínre. Már csak azért is, mert míg a kiállított két amerikai autócsoda idehaza most is kuriózumnak számít – ahogy Alfa Romeóból sem sok futkosott anno a magyar utakon, leszámítva a két ország diplomáciai testületei által használtakat –, addig Trabantból, Skodából, Ladából vagy Volgából bőven akadt. Igaz, míg az előbbiekkel a „pórnép” autózott, addig az utóbbiak a minisztériumok, vállalat- és tsz-elnökök szolgálati autóiként szintén csak kevesek által használt járművek voltak.
A kiállítás nagyszámú látogatója ezért a nyugati autókra alaposan rácsodálkozott, míg a keletiekhez nemcsak mosollyal az arcukon érkeztek, de fel-felidéződtek egykori emlékeik is.
– Két autómárkához is szép emlékeim fűződnek. Édesapámnak volt anno egy Zaporozsece, gyerekként nagyon élveztük vele a kirándulásokat. Nagyon jó autó volt. Az erős motorja még az árokból is kihúzott bennünket. Még én is vezettem, s örültem is neki. Később nekem egy 1200-es Ladám lett. Ennek őrülten jó volt a rugózása és belefért a család. A régi rendszerben, ahol öt évet is kellett várni egy autóra, nagy szó volt, hogy lett valakinek kocsija, mobilabb lett a család vele. Azt jelentette nekem a kocsi, hogy sokat kirándulhattunk – idézte fel emlékeit a mindszenti Hamar László.
– Száz macska nem fogott volna meg egy egeret a karosszériájából, annyira el volt korrodálódva. Én is félve kezdtem hozzá a felújításához, de végül sikerrel jártam. Találtam egy nagyon jó karosszérialakatost, aki – mondhatom – jobban megcsinálta, mint amikor még új volt. Ebben egy 1973 köbcentis, 12 szelepes, két vezérműtengelyes, 907-es, 140 lóerős Lotus-motor van. Az autó 1973-ban futott le a gyári szerelőszalagról, és könnyű: csak 970 kiló. Azaz a motor nagyon röpítené, de már csak finoman használjuk – mutatta be a nálunk különlegesnek számító Jensen-Healey márkájú kocsiját a mártélyi Lantos Sándor. Ez a gép még azokat is meglepte, akik amerikai kocsikat, Pontiacot, vagy Cadillacet már láttak. Akkora ugyanis, mint egy Opel vagy egy Fiat, nem pedig egy böhöm nagy óriás.
Ávéd János mindszenti háziorvos maga is gyűjti a régi autókat. Most négyet is felvonultatott, igaz, abból kettő a fiaié: – Egy ’73-as Zaporozsecet, egy ’76-os Moszkvicsot, egy ’84-es és egy ’85-ös Ladát hoztunk el. A két Lada tulajdonképpen a fiaimé, akik szintén hasonlóan éreznek a járművek és a régi dolgok iránt – mondta. Csakhogy ezek az autók többek is számára, mint régi járművek, az is gyorsan kiderült. – Ismertem az autók mindszenti tulajdonosait, őket a szélvédőre kirakott táblákon meg is örökítettem, azaz néhány szóval, nagy tisztelettel utalok rájuk – mutatta. – A két öregebb autóval, azaz a Zaporozseccel és a Moszkviccsal nagyon sok munka volt, míg újjá nem varázsoltuk őket, mert eléggé le voltak harcolva. A két Ladán jóformán alig kellett valamit igazítani. Minden eredeti rajtuk: a festés, az összes cső és minden más.
Persze a különlegességek közé tartozott egy gyönyörű, élénk színű Opel, de volt néhány sportautó – köztük egy Triumph Spitfire és egy Fiat –, és legalább ennyire érdekesek voltak a motorkerékpárok és a versenyre átépített autók. Sokan meghökkentek egy 1964-ben gyártott angol traktor láttán is, mely Szentesről érkezett – igaz, nem lábon –, de a négyhengeres motorja úgy működött, hogy közben a kipufogóján nem ontotta a koromfekete, a régi traktorokra jellemző füstöt.
Csatlós Lajos, a Mindszenti Veteránjármű Egyesület elnöke azt mondta, hogy a tizenhatodjára megrendezett veteránjármű-találkozó célja nemcsak az, hogy a régi járművek tulajdonosai eljöjjenek egy-egy ilyen alkalomra, hanem az is, hogy a 16 éve működő egyesület 20 tagjának álma ismét megvalósuljon: létrejöjjön egy ilyen találkozó. – Nagy dolog, hogy ide tudunk csalni még 100–150 járművet, és egy helyen be tudjuk mutatni őket, hogy a közönség meg tudja azokat szemlélni, a szakmai zsűri pedig díjazni – emelte ki. Hozzátette: az egyesület tagjai által felújított 60 éves tűzoltóautót is bemutatják, de a régi járművek közt még motoros permetezőre is rácsodálkozhatnak az érdeklődők.
Azokban pedig ezúttal sem volt hiány.
Hozzászólások lezárva.