Van pénz lóvéra – közel egymilliárd forint ment el az elmúlt 30 napban a Fidesz Facebook-hirdetéseire

Nemsokára vége a Facebookon való hirdetéseknek, legalábbis a politikai tartalmakat illetően. Úgy tűnik, a Fidesz kihasználva ezt, közel egymilliárdot költött az elmúlt hónapban. A Telex számítása szerint ez pontosan 258-szor annyi pénz, mint amit a Tisza Párt költött, ami jól mutatja az óriási anyagi aszimmetriát a két oldal között.

A Google már megkezdte a közéleti és politikai hirdetések kivezetését a felületeiről, és hamarosan a Meta – vagyis a Facebook és az Instagram – is követi a példáját. Bár pontos időpontot még nem jelentettek be, biztosra vehető, hogy az október 10-én életbe lépő új uniós szabályozás után egyik nagy techcég sem fog ilyen reklámokat futtatni. A magyar kormánypárt számára kiemelten fontos hirdetési felületekről van szó, ezért – ahogy azt néhány hete előrejeleztük – a Fidesz az utolsó hetekben hatalmas összegeket költ el, hogy még kihasználja a lehetőséget. Ez a tendencia a közterületi óriásplakátoknál is megfigyelhető, bár ott nem várható tiltás.

A Telex összesítése szerint a Meta Ad Library friss adataiból kiderül, hogy augusztus 22. és szeptember 20. között összesen 930,6 millió forintot fordítottak a Fidesz üzeneteit erősítő hirdetésekre. Ebben benne van maga a párt és politikusai költése (több mint 400 millió forint), a Megafon (száznál is több millió), továbbá a Mediaworks lapjai, az Alapjogokért Központ, a Nemzeti Ellenállás Mozgalom, a Szuverenitásvédelmi Hivatal, a Digitális Polgári Körök, az MCC, a Mandiner és a TV2 is.

A legnagyobb összegeket az alábbi oldalak hirdetései emésztették fel:

  • Orbán Viktor – 222,7 millió Ft
  • Nemzeti Ellenállás Mozgalom – 179,5 millió Ft
  • Harcosok Klubja – 104,8 millió Ft
  • Digitális Polgári Kör – 90,1 millió Ft
  • Fidesz-frakció – 20,4 millió Ft
  • Szentkirályi Alexandra – 13,2 millió Ft
  • Megafonhoz köthető influenszerek (Bohár Dániel, Szarvas Szilveszter, Deák Dániel, Apáti Bence) – összesen több mint 45 millió Ft
  • Fidesz Press, Fidesz, Magyar Nemzet, Mandiner, hirado.hu – közel 40 millió Ft együtt

Az elmúlt 30 nap legnagyobb magyar hirdetői között a 29. és 31. helyen bukkannak fel először nem Fideszhez kötődő szereplők: Dobrev Klára és az Ellenszél nevű DK-s oldal, körülbelül 5–6 millió forintos költéssel.

A közel egymilliárdos havi összeg napi átlagban 31 millió forintnak felel meg, ami megközelíti a 2022-es országgyűlési választás előtti kampányidőszak tempóját, amikor 50 nap alatt 1,8 milliárdot költött a Fidesz (átlagosan napi 36 milliót). A különbség most az, hogy míg akkor az ellenzék is elköltött körülbelül egymilliárdot a Facebookon, addig most a Tisza Párthoz köthető oldalak mindössze 3,6 millió forintot fordítottak hirdetésekre. Ez azt jelenti, hogy a kormánypárt üzeneteinek erősítésére 258-szor annyi pénz jutott, mint a legnagyobb ellenzéki erőnek, ami jól mutatja az óriási anyagi aszimmetriát a két oldal között.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!