Nyártól húsz perc késés után 50 %-os jegyvisszatérítést ad a MÁV
Közlekedésinfót tartott Lázár János építési és közlekedési miniszter Hegyi Zsolt MÁV-főnökkel közösen, ahol bejelentette: júniustól húsz perc késéstől 50 %-os jegyvisszatérítést fizet a MÁV. Még a sajtótájékoztató előtt kiderült, a héten pénteken, majd jövő héten három Lázárinfó is lesz. Végül még a „nagytakarítási” törvényjavaslatról is szó esett.
Június 1-től húsz perc késéstől a MÁV visszatéríti az utasoknak a jegyár 50 százalékát, akik automatában, a pénztárnál vagy a vonaton vették meg a jegyüket, azoknak az utazásuk után a pénztárban, akik pedig applikáción keresztül vették meg a jegyüket, automatikusan a számlájukra utalják vissza a jegyár felét – jelentette be a keddi Közlekedésinfón Lázár János építési és közlekedési miniszter. Ehhez Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató később újságírói kérdésre még hozzátette: ez a helyjegyekre is fog vonatkozni, bérleteknél pedig ha összegyűlik öt késés, a következő bérlet tíz százalékkal olcsóbb lesz. A késésbiztosítás ugyanúgy vonatkozni fog a Volán buszjárataira is. A miniszter hangsúlyozta, ezzel egyfajta „pénzügyi motivációt kíván teremteni” az állami cégnek a késések csökkentésre, hiszen a késéből eredő visszatérítéseket a MÁV költségvetéséből vonják majd le.
Lázár János nagy sikernek értékelte a két éve bevezetett ország- és vármegyebérleteket, amelyek rácáfoltak minden előzetes kételyre, mert állítása szerint gyakorlatilag ugyanannyi bevétele van a MÁV-nak jegy- és bérleteladásból, mint korábban. Kitért a hároméves bérmegállapodásra az ágazat dolgozóival, amely után megszűntek a sztrájkok, és azt ígérte, még idén egy egyszeri bérkiegészítést kapnak a MÁV dolgozói.
Mi valósult meg a januári ígértekből?
Visszatért az előző, januári közlekedésinfón tett tíz ígéretére is, amelyek közül néhány már teljesült, a többi pedig folyamatban van. Az egyik volt ezek közül a késési biztosítás is, amely júniustól megoldódik. 2025. december 31-ig 1200 mosdót is felújítanak 6,5 milliárd forintból, ez a projekt jelenleg már zajlik. A mosdók egy része fizetőssé fog válni, a többihez „élőerős felügyeletet” biztosítanak, hogy az átadáskori minőséget megőrizzék – hangsúlyozta a miniszter. További ígéret volt, hogy menet közben is lesznek takarítók az IC-járatokon, ez április óta működik.
Frissítik a Volán-járműparkot, 1000 új autóbuszt vásárolnak 100 milliárd forintért, az elsők Lázár állítása szerint napokon belül megérkeznek. A MÁV-nál is várható hasonló intézkedés: 2026. tavaszáig 70 mozdonyt bérelnek, ehhez jön még újabb harminc – ezeket nyáron a Balatonnál is készülnek bevetni. „A fővonalakon a menetstabilitás jelentős mértékben javulni fog” – tett ígéretet a miniszter, aki azt is elmondta, a Magyar Vagon száz IC- és vasúti kocsit újított fel, azon dolgoznak, hogy 285 IC-kocsit vásároljanak egy 20 éves futamidejű hitellel.
Június 21-től nyári menetrend lesz, hőségriadó esetén várhatóak a tavalyihoz hasonló gondok, viszont a tanulságokat levonták, komolyabb erőforrásokkal készülnek – emelte ki Lázár. A vasutat 250-300 busz támogatja, amelyek párhuzamosan járhatnak a vonatokkal (például a Déli pályaudvarról a Balatonra). De mind a 3200 településre minimum naponta egyszer biztosítanak klimatizált eljutást, valamint harminchat állomás felújítását is elkezdik saját forrásból.
Lázár: Külföldi pénzből ne lehessen magyar belpolitikát csinálni
Bár a közlekedésinfónak azzal indultak neki, hogy bejelentették, a miniszter pénteken majd jövő héten háromszor is tart Lázárinfót, ezért országos politikai témákról nem lesz szó, végül a Telex újságírója megkérdezte: a „átláthatósági” (nagytakarítási) törvény nem lehetetleníti-e el még inkább az EU-s forrásokhoz való hozzáférést. A miniszter szerint egyetértés van abban, hogy külföldi pénzből magyar belpolitikát ne lehessen csinálni. Majd feltette a kérdést: Ha a média önálló hatalmi ág, akkor a médiára miért nem vonatkoznak ugyanazok a szabályok, mint a többi hatalmi ágra? Lázár azt mondta, megérti, hogy a telexes újságíró „felajzott állapotban van”, és nem tudhatja előre, hogy féltenie kell-e az egzisztenciáját vagy sem.

Hozzászólások lezárva.