Lázárék titkolóznak, most perelik őket
A Transparency International Magyarország közérdekű adatigényléssel próbált utánajárni annak, milyen szempontok alapján választották ki azokat a cégeket, amelyek a 30 milliárd forintnyi közpénzből megvalósuló országos közútrekonstrukciót végezhetik. Sem a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium, sem az eljárást levezénylő MÁV-leányvállalat nem adott érdemi választ, így az ügy most bíróság elé kerül.
A 24. hu cikkében feltárja: a minisztérium egy új, megkerülő mechanizmust dolgozott ki a kivitelezők kiválasztására: a közbeszerzés helyett a MÁV egyik leányvállalatát, a korábban útépítéssel nem foglalkozó MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft.-t (MÁV FKG) bízták meg a feladattal. Eddig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelte az ilyen beruházásokat, és közbeszerzéssel választotta ki a nyertes vállalkozásokat, amelyekkel több évre szóló keretszerződést kötöttek. Az új rendszerben azonban a MÁV FKG került előtérbe, arra hivatkozva, hogy az érintett utak a MÁV Személyszállító Zrt. buszjáratait is kiszolgálják.
A minisztérium az „unortodox” rendszerrel kapcsolatban azt kommunikálta: így biztosítható, hogy a lehető legjobb ár-érték arányú ajánlatok érkezzenek, és lehetőség nyílik kisebb hazai cégek bevonására is, amelyek korábban csak alvállalkozóként vettek részt hasonló munkákban. Lázár János később közzétette a nyertesek egy részét, és nagy megtakarításokról számolt be, helyenként a becsült ár kétharmadánál is olcsóbb ajánlatokról. A listán ugyanakkor több vitatott hátterű vállalkozás is feltűnt, köztük egy olyan cég, amelyet korábban kartellezés miatt kizártak a közbeszerzésekből.
A Transparency International többet szeretett volna megtudni annál, mint amit a miniszter egy Facebook-posztban közölt, ezért közérdekű adatigényléssel kérte többek között a beszerzési felhívást, az árképzés módszertanát, az ajánlatok értékelésének részleteit, valamint az összes beérkezett ajánlatot a módosításokkal együtt. A szervezet beszámolója szerint immár három hónapja próbálják megszerezni ezeket az információkat, egyelőre sikertelenül.
Első körben mind a MÁV, mind az Építési és Közlekedési Minisztérium azt állította, hogy nincs náluk az iratanyag. Miután a TI emlékeztette a minisztériumot arra, hogy a miniszter maga jelentette be a beszerzési eljárást, az ÉKM végül közölte: a MÁV FKG a megfelelő adatkezelő. A cég azonban továbbra sem adott választ, ezért a Transparency International pert indított ellene.

Hozzászólások lezárva.