Három adónem tervezett változásairól beszélt Magyar Péter keddi videójában. A részletek egy részét már az országjárás szolnoki állomásán ismertette, most azonban több új elemről is beszélt. A legfontosabb változások között szerepel a kétkulcsos vagyonadó, a kata átalakítása, valamint a hivatásos sportolók kedvezményes ekhójának megszüntetése.
Vagyonadó
A vagyonadót január 1-jétől vezetnék be, két kulccsal. Az 1 milliárd forint feletti vagyonokra 1, az 100 milliárd forint felettiekre 1,5 százalékos adót vetnének ki.
Az adóalapból levonhatók lennének a hitelek, míg az ingatlan- és gépjárműadót magából a vagyonadóból lehetne levonni. Az adó a teljes vagyonra kiterjedne, így az ingatlanok és befektetések mellett a társasági részesedésekre, valamint a külföldön tartott és vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonra is vonatkozna.
A vagyon értékét elsősorban a valós forgalmi érték alapján határoznák meg. A vagyonadót évente, önbevallással kellene megfizetni, első alkalommal a 2026 végi vagyon alapján, 2027. augusztus 31-ig. Bevallást azoknak kellene benyújtaniuk, akiknek egy főre jutó vagyona eléri az 1 milliárd forintot.
Kata
A katát ismét választhatnák a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és az egyetemi tanulmányaik mellett vállalkozók is. A katások újra számlázhatnának cégeknek és más szervezeteknek is.
A havi tételes adó 100 ezer forintra emelkedne, mellékállású vállalkozóknál 50 ezer forint lenne. A jelenlegi katások jövőre átmenetileg 75 ezer forintot fizetnének, a könnyítés 2028-ig tartana. Az éves bevételi határ 18-ról 22 millió forintra nőne.
A cégeknek vagy más szervezeteknek is számlázó katásoknál a tételes adó mellett 15 százalékos adó jelenne meg. Ez az évi 8 millió forint feletti bevételt érintené, vagyis eddig a határig a tételes kata kiváltaná a százalékos adót.
Magyar Péter szerint a magasabb adó fejében jelentősen emelnék azt az összeget is, amely alapján a katások táppénzét, anyasági ellátását és későbbi nyugdíját számítják. Kármán András pénzügyminiszter későbbi Facebook-posztja szerint ezt az összeget háromszorosára emelnék.
A kata havi összege 2013 óta nem változott, miközben azóta jelentős infláció volt, így a 100 ezer forintos új tétel reálértéken kisebb emelést jelent annál, mint amit a nominális összeg alapján elsőre gondolnánk.
Ekhó
A tervek szerint megszüntetnék a hivatásos sportolók kedvezményes ekhózását is. Magyar Péter szerint az általános 60 millió forintos értékhatárral szemben a sportolóknál az elmúlt években 500 millió forintig emelték a határt, ennek azonban 2027-től vége lenne.
A miniszterelnök szerint a havi 10, 20, sőt olykor 50 millió forintot kereső hivatásos sportolókra ezután ugyanazok az ekhós szabályok vonatkoznának, mint más, például a kulturális vagy médiaszakmában dolgozókra.