Hézső Ferenc bonyhádi alkotásai a pécsi Modern Magyar Képtárban

2021. június 26-ától Pécsett kerül bemutatása Hézső Ferenc egy korábban ki nem állított, Lantos Ferenc (1929–2014) meghívására a bonyhádi művésztelepen készített négy zománclemezből álló műve – tájékoztatta szerkesztőségünket Dr. Tóth Károly művészettörténész.

Az 1967 és 1972 közötti korszakban a zománcedényeiről híres Bonyhádi Zománcgyár nyári művésztelepek keretében biztosított lehetőséget a Lantos Ferenc által meghívott művészeknek, hogy kísérletező jellegű műveiket zománctáblákon megvalósítsák.

A kiállításra most bekerült alkotás Hézső Ferenc 1972-ben készült Négy évszak című, négy darab, egyenként 45×45 centiméteres, egyben keretezett zománclemeze, amely a kiállításon bemutatott képek nagy többségének megfelelően ugyancsak Bonyhádon készült. A négy különböző alapszínre maszkolással felvitt rétegek a színeknek megfelelően (zöld, piros, sárga, kék) a négy évszakot jelenítik meg. Az általában realista, ábrázoló, az alföldi festészet hagyományához kapcsolói vásárhelyi művésztelep alkotói közül ebben az időszakban egyedül Hézső kísérletezett ezzel az geometrizáló, absztrakt formanyelvvel.

Hézső Ferenc: Négy évszak (1972, zománc, fémlemez, 90×90 cm.)

Tóth Károly művészettörténész szerint

„Hézső Ferenc most bemutatásra kerülő műve tükrözi azt az elvet, hogy a képzőművészetnek az architekturális terekben is kell érvényesülnie és ezáltal kell kifejteni a hatását a társadalomra. Hézső Ferenc műve abból a szempontból is különleges, hogy a vásárhelyi iskola korabeli tagjaival (pl. Németh József, Szalay Ferenc) ellentétben a geometrikus absztrakt törekvéseket is tükröz a redukált formavilágú, ám látványos, színes formanyelven keresztül. Hézső Ferenc Bonyhádon készült alkotása ezen a kiválóan rendezett pécsi kiállításon, a vele egy időben, ugyanott készült művek mellett, méltó környezetben
kerülhet bemutatásra.”

Hézső Ferenc festőművész 1938-ban született Hódmezővásárhelyen és már iskolásként kapcsolatban került a város művésztelepének alkotóival, pl. Kohán Györggyel, Kurucz D. Istvánnal. Ennek hatására döntött a képzőművészeti pálya mellett, így 1957 és 1962 között a budapesti Képzőművészeti Főiskola hallgatója volt. Ezt követően visszaköltözött Hódmezővásárhelyre, ahol részt vett az 1960-as években fénykorát élő Németh Lajos művészettörténész által “Vásárhelyi iskolának” nevezett csoportban. Szülővárosában gimnáziumi rajztanárként dolgozott, majd 1975-től a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Rajz Tanszékén oktatott főiskolai tanárként. Rendszeresen részt vett a Népművelődési Intézet tokaji táboraiban, ahol a pécsi Lantos Ferenc is rendszeresen megfordult. Hézsőt 1972 nyarán Lantos hívta meg a bonyhádi zománcgyárba dolgozni, ahol egyhetes tartózkodásuk alatt több zománcozott lemezt is elkészített. Ugyanebben az évben Hézső Ferenc Pécsett is rendezett kiállítást, amelyet Lantos Ferenc nyitott meg.

Kiállításművészetművészteleptárlat