Száz éve kiszámolták, hogy 340 vagon gabonába kerülne a Vásárhelyt Tótkomlóssal összekötő kisvasút. Sok volt az ára, pedig Békéscsaba és Tótkomlós közt is működött gazdasági vasút. Kép: Fortepan/Fábián István.
A hírrel a Vásárhelyi Napló névtelen újságírója kavarta fel 1925-ben a közvéleményt, amikor megírta, hogy a helyi Gazdasági Egyesület tárgyalt az Alföldi Első Gazdasági Vasút Rt. igazgatóságával arról, hogy építsék ki Hódmezővásárhely és Tótkomlós között a gazdasági vasutat.
„Az érdekelt gazdák megbízásából a Gazdasági Egyesület elnöksége már hónapokkal ezelőtt érintkezésbe lépett a vasútépítő társaság igazgatóságával, hogy teremtsenek egy olyan közös alapot, amelyen a további megbeszélések lehetővé válnak” – titokzatoskodott a lap munkatársa.
A társaság igazgatósága már a tárgyalások elején kijelentette, hogy a vasút kiépítéséről csak abban az esetben lehet szó, ha az érdekeltség a költségeket azonnal a rendelkezésére bocsátja. Egy hosszú levélben azonban a kétségeit is felsorolta: „A tervezet szerint egy kilométer hosszú vasútvonal jármű nélkül 24 500 aranykoronába kerülne, ami papírpénzben átszámolva 416 millió 500 ezer koronát tesz ki” – idézte a lap a levél egy passzusát.
Azt is megírták, hogy a kiépítendő vasútvonal hossza – beleszámítva a Pusztaközpontot összekötő szakaszt – körülbelül 40 kilométer. „Így tehát az építés költsége 16 milliárd 660 millió koronát tesz ki, ami a mai (azaz száz évvel ezelőtti) árak mellett, 500 ezer koronás búzaárakkal számolva 340 vagon búzát jelent… Mint értesültünk, a Gazdasági Egyesület elnöksége újabb tárgyalásokat kezd a társaság elnökségével, mert az általuk megállapított árak túl magasak, sőt jelentősen megfizethetetlenek” – írta a lap.
A Vásárhely–Tótkomlós közti kisvasútból végül nem lett semmi. Még 1923-ban azonban megépült Wolfinger Miksa lóüzemű kisvasútja Tótkomlós és Békéssámson között, 600 mm-es nyomtávolsággal, 7 kg/fm sínekből. Ezt 1948-ban elbontották. Az AEGV tervezte a Tótkomlós–Hódmezővásárhely vonal megépítését is, de a történelem folyton közbeszólt…
A Tótkomlós Templomtér–Békéssámson szakaszt végül már a MÁV építette meg, és 1948. január 25-én forgalomba is helyezte, de ez sosem hosszabbították meg Vásárhelyig.
A Békéscsaba–Tótkomlós vonal az 1960-as években megszűnt.