A Telex friss Lájkbajnokság-összesítése alaposan átrendezte a politikusok közösségi médiás erősorrendjét: Márki-Zay Péter novemberben már jócskán megelőzte Lázár Jánost, és ezzel látványos fordulatot mutat a tavaszi állapotokhoz képest.
A helyi kormányközeli média júniusban még azt emelte ki, hogy Lázár stabilan a top 5-ben szerepelt, gyakorlatilag az ország egyik legreakciógazdagabb politikusa volt. Ehhez képest mostanra Márki-Zay lépett elő az élmezőny egyik legmeghatározóbb szereplőjévé, miközben Lázár pozíciója visszacsúszott.
A Telex adatai szerint Márki-Zay novemberben több mint 1,29 millió reakciót gyűjtött 214 posztjával, ami országos szinten is kiemelkedő teljesítmény. Mint írják, „Márki-Zay Péter simán lenyomta Lázár Jánost (1,295 millió vs. 955 ezer).” A különbség nemcsak nagy, hanem politikai értelemben is beszédes: míg Márki-Zay a harmadik helyig (Magyar Péter és Orbán Viktor után) tornázta fel magát, Lázár mindössze 955 ezer reakcióig jutott, és ezzel a hetedik helyen végzett.
A fordulat azért különösen jelentős, mert a tavaszi állapotokhoz képest a trend megfordult. Ebben bizonyára nagy szerepet játszik az, hogy októbertől elméletileg nem lehet politikai hirdetéseket eszközölni a közösségi felületen, de vitathatatlanul benne van Vásárhely polgármesterének több köz- illetve kormányközeli médiás szereplése is, amelyek nagy visszahangot váltottak ki. A Promenád24 júniusi írása még arról szólt, hogy Lázár a top 5 stabil szereplője, és a kormánypárti mezőnyben Orbán Viktor mögött a legerősebb volt. Mostanra azonban Márki-Zay aktivitása és elérése sokkal gyorsabban nőtt, miközben a Fidesz meghatározó figuráinál nem látszik hasonló dinamika: hiába posztoltak sokkal többet, a rájuk érkezett reakciók nem növekedtek ezzel arányban.
A Telex elemzése szerint a kormányoldalon „csapágyasra hajtják a Facebookot”, de ez nem járt együtt látványos erősödéssel. Márki-Zay ezzel szemben úgy tudott élmezőnybe kerülni, hogy közönsége lényegesen aktívabb lett. A cikk szerint „a toplistán nem történt radikális fordulat, de az ellenzéki politikusok között Márki-Zay látványosan erősödött.”
A toplista új eleme, hogy az egy posztra jutó átlagos megosztásokat is mérték. Ezen a listán is harmadik helyen áll Márki-Zay Péter, Magyar Péter és Orbán Viktor után, 140 000 megosztással, ami kiemelkedő teljesítménynek számít. Érdekesség, hogy míg ő erősen jelen van a listán, Lázár János ezen a toplistán egyáltalán nem szerepel, ami jól mutatja, hogy Márki-Zay aktivitása és követői reakciói sokkal nagyobb közönségi visszhangot kaptak az utóbbi időben.
Vásárhely szempontjából mindez különösen érdekes. A két, a városhoz kötődő politikus közösségi médiás teljesítménye hosszú ideje most először mutat ekkora különbséget Márki-Zay javára, aki nemcsak országos rangsorban előzte meg Lázárt, hanem az aktivitás és reakciószám alapján is olyan fölényt épített, amely arra utal, hogy az online közéleti térben jelenleg sokkal nagyobb figyelmet kap.