Márki-Zay Péter polgármester írása a Polgármesteri hírlevél rovatban a ma megjelenő Vásárhelyi Valóság újságban is megjelent.
Az előző hírlevelemben terjedelmes listában soroltam fel 50 látványos fejlesztést, amit az idei évben, egy évvel a választások után már teljesítettünk az előző évi kampányígéretekből. Ezek közül augusztus 15-én hivatalosan is átadtuk a Kossuth tér multifunkciós parkját a Sarokház cukrászda előtti tér-részen – azóta is igen népszerű a fesztiválozók és az arra sétáló vásárhelyiek körében.
Ha az ötvenes fejlesztési listára nem is, de a park-átadó ünnepségünkre reagált a kormánypárti média is, mindenáron keresett valamit, amivel elronthatja az ünneplők örömét – ráadásul valótlan állításokkal, csúsztatásokkal, nagy adag rosszindulattal. Nem fogok és nem is tudok mindig minden hazugságukra válaszolni, itt most mégis szeretném leszögezni az igazságot:
1. Egy beton-monstrum jobb lenne? 2018-ban új irányt vett Hódmezővásárhely fejlődése: leváltottuk a túlárazott és átgondolatlan beruházásokkal városképet romboló előző vezetést, megmentettük a történelmi főterünket a beton-könyvtártól és mélygarázstól. A város egyik korábbi alpolgármestere négyszemközt elismerte nekem, hogy ezt a rombolást csak egyetlen egy ember támogatta korábban is, akinek azonban senki nem mert ellentmondani. Mi azonban a korrupció mellett az önkényt is felszámoltuk.
2. Fejlődik a város! Ezen belül különösen a belvárost újítjuk meg, tesszük rendbe, projektek hosszú sorával: Bakay-kút rendbetétele, víz bevezetése, Szent Antal utca zöldítése, forgalomcsillapítása, színesítése, Mária Valéria utcai járdái, Rapcsák utcai és Z-bérház körüli világítás rendbetétele, a Magtár és a Városháza felújítása, a torony kivilágítása, látogathatóvá tétele, a Hősök tere parkosítása, szökőkút rendbetétele, árvízvédelmi kőfal felújítása, kivilágítása, az Ótemplom körüli 1741-es védőfal felújítása, átjáróval, templom körüli sétány lámpákkal és padokkal, a Sarokház előtti tér megszépítése interaktív medencével, padokkal, okospadokkal, lámpákkal, zöldítés és klinkertégla-burkolat…
3. Mindezt önerőből, elődeink adósságának visszafizetése, a rekord-magas adók lecsökkentése, és a kormányzati elnyomás közepette! A cikkekben valótlanul állították, hogy ezekhez a projektekhez akár egy fillér uniós vagy állami támogatást is kaptunk volna – annak ellenére, hogy ez igenis jár nekünk! Legkésőbb tavaly november óta a kormány jogtalanul tartja vissza a projektre járó 250 milliós uniós támogatást, nevetséges kifogásokkal akadályozva, lassítva a kifizetést – Hódmezővásárhely önkormányzata éppen azért finanszírozta meg előre ezt az uniós projektet, hogy a város fejlődését még az országgyűlési képviselőnk se tudja teljesen megállítani.
4. Jelentős csúszás? A projekt szerződéseit a közbeszerzésben legolcsóbb ajánlatot tevő céggel 2023. első félévének végén írtuk alá, egyéves határidővel. Utóbb kiderült, hogy a kivitelező a Fidesz legfelsőbb köreihez köthető, így talán nem is véletlen, hogy az ő hibájából nem teljesülhetett a projekt határidőre, ami a 2024-es választási kampányban jól jött a város ellendrukkereinek. A határidő lejárta után haladéktalanul visszavettük a munkaterületet, új pályázatokkal az Ótemplom körüli tér már őszre elkészült (4 hónap csúszás), a Sarokház előtti teret pedig most adtuk át (1 év csúszás) – tessék ezt összevetni a Tram Train vagy a Katonai Szakközépiskola csúszásaival, esetleg a képviselőnk által biztosra ígért algyői négysávos híddal, és látható, hogy mennyivel jobban teljesítünk még a nehezített feltételek mellett is!
5. Közlekedés akadályozása? A Sarokház előtti járda az elsők között készült el a projektben, még a 2023-es évben, minden mást sikerült úgy kezelnünk, hogy a vásárhelyieknek semmilyen közlekedési nehézséget nem okoztunk. Ismét csak, tessék ezt a hamis vádat összevetni a vasútvillamos évekig lezárt főútjaival, vasútvonalával, ahol hónapokig semmilyen munka nem folyt, mégis szándékosan akadályozták a vásárhelyiek közlekedését!
6. Honnan vették a dupla költséget? Lázár János tram train projektje arról híresült el, hogy az évekkel elhúzódó beruházás menet közben az eredeti ár ötszörösére drágult, amit még a későbbi felelős Lázár János is korrupciónak minősített. Ezzel szemben itt az irreálisan alacsony áron nyertes fideszes cég helyére lépett új kivitelező annál alig magasabb áron, az inflációval számolva is kedvező feltételekkel fejezte be a munkákat – így „csupán” az ellopott előlegek drágították számunkra a projektet, amit bírósági úton igyekszünk visszaszerezni. Nem tudni, hogy a valótlan számokat honnan vette a kormánypárti sajtó, a valóság azonban az, hogy a teljes projekt költsége alig éri el a Lázár-média egyéves osztalékát, azaz rendkívül gazdaságos volt, hála a tisztességes közbeszerzéseknek (politikai elfogultság pedig azért sem érhet bennünket, mert először a Rogán Antal kabinetfőnökének házát építő fideszes cég nyert és nyerészkedett rajtunk, a második fordulóban pedig Botka László fideszes ellenfelének cége kapta a megbízást és teljesítette azt tisztességes módon).
7. Zöldebb lett a tér – a nagyméretű téglaburkolat ellenére több területet nyertünk vissza a tram train projekt szürkével lebetonozott felületeiből, mint amennyit most leburkoltunk, így a város szívében a történelmi főterünk végre ismét zöldebb és nem szürkébb lett. Rombolás helyett építés, betonozás helyett szépítés – ismét Vásárhely nyert, fejlődött szabadon!