A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 31 ezer kilométernyi országos közút üzemeltetéséért és fenntartásáért felel, vagyis a gyorsforgalmi, fő- és mellékutak járhatóságát biztosítja a téli hónapokban is. A télre való felkészülés náluk már ősszel elkezdődik.
Mérnökségeink hadrendbe állítják a több száz munkagépet, feltöltik a síkosságmentesítéshez szükséges anyagkészleteket, és előre egyeztetett ütemtervek alapján készülnek a beavatkozásokra. Folyamatosan figyeljük a meteorológiai előrejelzéseket, az útmeteorológiai állomásaink adatait és útellenőreink visszajelzéseit – írja a Magyar Közút szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.
Amikor az előrejelzések alapján fagy, havazás vagy ónos eső várható, megkezdik a megelőző szórásokat, a köznyelvben alászórásnak nevezett beavatkozásokat. Ezek célja, hogy a friss hó vagy a fagy ne tapadjon meg a burkolaton. A síkosságmentesítő anyagok hatását a forgalom gyorsítja, tehát minél több jármű halad át egy adott úton, annál intenzívebb az olvasztóhatás.
Az ónos eső a legösszetettebb téli csapadéktípus, mivel a vízcseppek a hideg aszfaltra érve azonnal jégréteggé alakulnak, és a folyamatos eső lemossa a korábban kijuttatott anyagokat. Ilyenkor akkor tudjuk a leghatékonyabban elvégezni a beavatkozásokat, amikor az esőzés megszűnik, és a kijuttatott anyag megfelelően megtapadhat a burkolaton.
A hóeltakarítás időzítése szintén kulcsfontosságú. A Közút munkagépei 3–5 centiméternyi friss hó esetén kezdik meg az ekézést. Ez alatt az olvasztó anyagok segítenek megelőzni a hó letapadását. Egy-egy gép fordulóköre több mint két óra is lehet, amely során 40–70 kilométeres útszakaszt tisztít meg. Folyamatos havazás idején szükség esetén ugyanarra az útra többször visszatérnek, így biztosítva a szakaszok folyamatos kezelhetőségét.
Hófúváskor a szél újra ráhordhatja a havat a megtisztított útra, ezért a téli szezon előtt célzottan helyezik ki a hófogó rácsokat és hálókat a veszélyeztetett útszakaszokra. Ahol a környezet megengedi, hosszú távú megoldásként hófogó erdősávokat is telepítenek.
Hangsúlyozzák: A hideg hónapokban kiemelt figyelmet fordítanak a burkolathibákra is. A fagyási–olvadási ciklusok következtében kialakuló kátyúkat ilyenkor hidegaszfalttal tudják ideiglenesen javítani. Ez a technológia száraz, csapadékmentes időben alkalmazható, és biztosítja, hogy az utak a téli időszakban is biztonságosan használhatók maradjanak.
Az országos közúthálózat hatalmas: 31 ezer kilométer út és közel ezer kilométer kerékpárút tartozik hozzánk. A téli szolgálat idején mintegy 800 jármű teljesít szolgálatot, így egy gépre átlagosan 40–70 kilométeres szakasz jut. Ezek a gépek folyamatosan dolgoznak, szükség esetén anyagot és üzemanyagot töltenek, miközben a kijelölt ütemezés szerint végzik a beavatkozásokat.
Végül felhívják a figyelmet: A téli hónapokban a közlekedés biztonsága közös felelősség. Az autósok sokat tehetnek a saját és mások biztonságáért: +7 Celsius-fok alatt már érdemes téli gumit használni, indulás előtt ellenőrizni az ablakmosó folyadékot, az ablaktörlőket, a világítást és az akkumulátort. Fontos, hogy legyen az autóban jégkaparó, hólánc, vontatókötél, takaró, meleg ital és némi élelem, valamint hogy ne előzzük meg a narancssárga villogóval dolgozó gépeket, és tartsuk a követési távolságot. A téli közlekedés legbiztosabb alapja: induljunk el időben, és alkalmazkodjunk az útviszonyokhoz.
Extrém időjárás – például ónos eső vagy hófúvás – idején különösen fontos a figyelmeztetések követése. A beavatkozások ekkor is folyamatosak, azonban a biztonság miatt bizonyos műveletek hosszabb időt vehetnek igénybe. Az aktuális útviszonyokról érdemes indulás előtt tájékozódni a www.utinform.hu oldalon, ahol óránként frissített információk érhetők el.
A Magyar Közút szakemberei a téli hónapokban éjjel-nappal, 12 órás váltásokban dolgoznak, hogy az országos közúthálózat a lehetőségekhez mérten biztonságosan használható legyen.
Vezessünk felelősséggel, figyelemmel és türelemmel, így érhetünk célba mindannyian biztonságban – áll a Közút közleményében.