A vasúti beruházások terén új korszak kezdődhet: Lázár János miniszteri fellépése és a közbeszerzési feltételek szigorítása együtt azt sugallják, hogy a Mészáros Lőrinc “vasúti birodalmát” – különösen a V‑Híd csoportot – tudatosan próbálják visszafogni. A lépéseket ráadásul a választási kampánykommunikáció részeként is lehet látni: a Fidesz most meg akarja mutatni, hogy kiáll a túlzott profit és a luxuscégek ellen.
Két éve, amikor az ország legfontosabb, legforgalmasabb vasútvonalán, a Budapest–Hegyeshalom vonalon komoly fennakadások jelentkeztek a „túlkoros” pálya miatt, Lázár János miniszter azonnali felújítást rendelt el, egyértelműen jelezve, hogy nem hagyja figyelmen kívül a helyzetet. A munkákból jelentős állami forrás áramlott a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V‑Híd vállalatcsoport felé, amely korábban rendre jelentős profittal zárta ezeket a projekteket – írta meg a 444. A lap információ szerint a fenti esetben „a munkákra szánt pénz közel fele Mészáros Lőrincéket gazdagította végül.”
Napjainkra egyértelműen megváltozni látszik a játszma: Lázár a közbeszerzési törvény szigorítását célzó javaslatával egy tízszázalékos nyereségplafont vezetnek be az állami beruházásokban – ez pedig közvetlenül érinti a V‑Híd eddigi, felfoghatatlanul magas profitját. A miniszter a HVG-nek nyilatkozva nyíltan kijelentette, ha a V‑Híd nem fogadja el a feltételeket (pl. a 10 százalékos profitkorlátot és az alvállalkozói láncolatra vonatkozó átláthatóságot), akkor kizárhatják őket az állami beruházásokból.
A Mészáros-érdekeltségek persze nem hagyják szó nélkül a bekeményítést. A 444.hu beszámolója szerint a V‑Híd Zrt. támadást indított a Gubacsi vasúti híd 27 milliárdos tender ellen, éppen azért, mert nem fogadja el a 10 százalékos nyereséghányadot, és kifogásolja az alvállalkozói láncolatra vonatkozó átláthatósági követelményeket. Ám ez a kísérlet sem járt sikerrel: a Közbeszerzési Döntőbizottság elutasította panaszukat. A 444 cikke rámutat, hogy nem ez az egyetlen példa: Mészáros és társai más közbeszerzéseken – például Szegeden az ipari park szennyvízkezelésénél – is indultak, de többször kudarcot vallottak, és a jogorvoslati kísérleteiket a Döntőbizottság rendre elutasítja.
Abból, hogy a Mészárosék V‑Hídja most a kormány célkeresztjébe került, jól látszik, hogy a közhangulatra reagálva korlátozni igyekeznek a luxusprofitot, a túlzott nyereséget. Lázár fellépése mögött pedig nyilvánvalóan Orbán jóváhagyása áll, így ez nem csupán egy miniszteri akció, hanem a választások előtti politikai üzenet is: a Mészáros-birodalom már (egyelőre?) nem profitálhat korlátlanul az állami megrendelésekből.