Lázár hadat üzent a Strabagnak – és a közbeszerzési törvénynek is

Lázár János újabb frontot nyitott: ezúttal nem Brüsszellel, nem a fővárossal, és nem is szülővárosával, hanem egy autópályával és az azt építő Strabaggal szemben. Az építési és közlekedési miniszter hétfőn közölte, hogy a jövőben törvénymódosítással védené meg „a magyar emberek érdekeit” azoktól a cégektől, amelyek szerinte rosszul vagy sehogy sem végezték el a munkájukat. Csakhogy a kizárás lehetősége már évek óta benne van a közbeszerzési törvényben.

A történet középpontjában az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti, megsüllyedt szakasza áll, amelyet a Strabag épített, és amely az átadás után szinte azonnal megadta magát. A cég tíz hónapot kapott a javításra, de Lázár szerint azóta sem történt érdemi előrelépés. Egy hete azt mondta egy videóban: „Úgy mondom, ahogy felénk szokták: a Strabag átbaszott bennünket”. „Ha egy villanyszerelő vagy kőműves így dolgozna, mindenki joggal tenné ki a szűrét” – fogalmazott most Facebook-posztjában a miniszter, aki most a jogszabályt küldené felmondólevéllel a Strabag postaládájába.

A tárcavezető Facebook-bejegyzésében kemény hangon ígérte: módosítani fogja a közbeszerzési törvényt, hogy kizárják azokat a vállalatokat, amelyek „átverték és megkárosították a magyar embereket”. A folyamatban lévő eljárásokat is felülvizsgálná, mert – mint írta – „ha szép szóval nem megy, majd megy törvénnyel”.

A szigorú ígéretet azonban némileg árnyalta Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár, aki emlékeztetett: nem kell hozzá törvénymódosítás, hiszen a kizárás lehetősége már évek óta benne van a jogszabályban. A 63. paragrafus világosan kimondja, hogy az ajánlatkérő kizárhatja azokat a vállalatokat, amelyek az elmúlt három évben súlyosan megszegték szerződéses kötelezettségeiket. Vitézy szerint így „Lázár keménykedése” inkább kommunikációs, mint jogi természetű – bár a Facebookon ez a különbség gyakran elmosódik.

A volt államtitkár hozzátette: nem ártana arról is beszélni, mennyiben járult hozzá az M30-as körüli káoszhoz az a sajátos rendszer, amelyben a beruházások megrendelője és irányítója immár maga a minisztérium. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő megszüntetésével Lázár ötlete nyomán egy olyan struktúra jött létre, amelyben – finoman szólva – nehéz eldönteni, ki felügyel kit.

Az M30-as autópálya sorsa mindenesetre továbbra is bizonytalan: az út zárva, a forgalom a 3-as főútra terelve, az autósok türelme fogyóban. A Strabag és a minisztérium egymásra mutogat, miközben az aszfalt lassan újra megsüllyed.

Lázár János azonban kitart: ha kell, törvényt ír át, hogy megvédje az országot a hanyag kivitelezőktől – és közben talán saját rendszerének árnyaitól is. Addig pedig marad a klasszikus magyar kompromisszum: kerülőút minden irányban.

Lázár JánosStrabagtörvényNEMismeretVitézy