Fókuszcsoport Ádám a Reutersnek: Nem kell aggódnom amiatt, hogy kirúgnak az állásomból

Nagy Ádámról, Magyarország egyik legnépszerűbb tartalomgyártójáról készített riportot a Reuters.

A hírügynökség azzal kapcsolatban kereste meg a YouTube-on több sikeres műsort is készítő influenszert, hogy a magyar médiatérben elmozdulás történt, hiszen a Fidesz egyre több sajtóorgánumot bekebelezett, és a független hangokat gyakran a közösségi felületeken lehet megtalálni.

Nagy Ádám azt mondta, sok nézőtől kapott olyan visszajelzéseket, hogy nem érdeklik őket a közügyek, de ebben az emészthető formátumban már szívesen követik a politikát. A leginkább közéleti tematikájú csatornája, a Fókuszcsoporr jelenleg 250 ezer feliratkozóval rendelkezik, míg a napi hírkommentátor műsoruk, a Jólvanezígy körülbelül 241 ezerrel.

Bevételeik nagy része a YouTube-videókból, valamint nézői adományokból származik, mivel a politika megosztó téma, így a szponzorok nem igazán állnak sorban, hogy reklámozhassanak a műsoraimban, mondta. Hozzátett, azért nem kell aggódnia amiatt, hogy kirúgják az állásából.

A jövedelmem a nézettség határozza meg, így igazán nem kell azon rágódni, hogy miről merjek vagy ne merjek beszélni

– fogalmazott.

A riportban megjegyezték, hogy az elmúlt öt évben a YouTube a független sajtó alternatív tereként jelent meg Magyarországon, ami főképp a fiataloknak vonzó. Ez azért is fontos a Reuters szerint, mert egy kiélezett választás jön, és a Medián júniusban közzétett felmérése szerint a 40 év alatti szavazók 58 százaléka támogatta a Tisza Pártot, míg a Fideszt csak mintegy 17 százalékuk.

A Nemzeti Médiahatóság adatai szerint a heti podcastfogyasztás Magyarországon megháromszorozódott 2024-re, elérve a lakosság 36 százalékát. A hallgatók közel 93 százaléka a YouTube-on keresztül érte el a tartalmakat. A felmérés szerint a felhasználók többsége fiatal volt, és a szórakoztató csatornák dominálnak, de a hírekre fókuszáló független platformok, mint például a Partizán és Fókuszcsoport Ádám műsorai, szintén az első öt között szerepeltek.

A riportban kitértek arra is, hogy az elmúlt 15 évben a közmédia teljes kormányzati ellenőrzés alá került, és számos lapot bezártak, vagy kormánybarát tulajdonosok vették őket át. Legutóbb például a Blikk kiadója, a Ringier Hungary Kft. került az Indamedia Csoport tulajdonába, a Szabad Európát pedig beszántották. Ugyanakkor a Reuters szerint Orbán Viktor felismerte, hogy használnia kell az újabb felületeket is a fiatalok eléréséhez. Április óta interjúkat adott jobboldali podcastoknak, sőt, néhány kormánypárti, úgynevezett influenszert magával vitt a közelmúltban Washingtonba tett látogatására.

FideszFókuszcsoportJólvanezígymédiaviszonyokNagy ÁdámOrbán ViktorReutersyoutube