A kertvárosi Kodály Zoltán utca meghosszabbítása régóta tervben van, még a korábbi városvezetés idejére nyúlik vissza, a kétezres évek elejére. Az út mentén egy új városrész is létesülne, az önkormányzat ennek érdekében már évek óta folyamatosan vásárolja fel a telkeket azoktól, akiknek ott még kiskertjük van. Csütörtökön az érintett lakosok részvételével tartottak lakossági fórumot a városháza házasságkötő termében, ahol mindenki választ kaphatott kérdéseire a tervezett útépítés kapcsán.
A Kodály Zoltán utca meghosszabbítása a Bodzási útig már az 1970-es években is szerepelt a városrendezési tervekben, mint elérendő cél, arról pedig a kétezres évek elején döntött Vásárhely akkori vezetése, hogy az új út mentén új városrész is létrejöhet.
„Most értünk el abban a szakaszba, amikor ennek a városfejlesztési célnak az előkészítési szakaszának a végéhez érkeztünk” – nyilatkozta a Médiacentrumnak Sebestyén Tibor főépítész a csütörtökön tartott lakossági fórumon. Elmondta, a projekt célja egyrészt a közlekedésfejlesztés, hiszen csökkenhet általa a Zrínyi utca terheltsége. A másik, hogy a leendő út mentén a város tervei szerint új telkek létesülnek új utcákkal, egy kertvárosias környezetet kialakítva.
A terület maga nem kicsi, az út mintegy 1,5 hektár, 10 hektár pedig a mellette feltáruló, és lakóövezetként hasznosítható rész. A tervek megvalósítását az utóbbi években felgyorsították. „Ennek oka az, hogy
szeretnénk a városban megfizethető árú, az önkormányzat által kialakított lakótelkeket árulni, ezzel is támogatva a város fejlődését, illetve a fiatalok lakáshoz jutását
– hangsúlyozta a főépítész.
A tervezett úttól délre, tehát a Kása-erdő felé eső terület korábban zártkerti művelés alatt volt, az út pedig, ugyan fizikailag nem valósult meg, de nagyon régóta útként szerepel a telekkönyvekben. 2020-ban ezen túlmenően, az akkori előírásoknak megfelelően ki kellett szélesíteni az utat kerékpárúttal, gyalogúttal, illetve közműsávval és zöldsávval is.
A telkek felvásárlása az utóbbi években már ütemesen zajlott, mára a terület kb. 60 százaléka, vagyis 6 hektár önkormányzati tulajdonban van, csak a többi maradt még magántulajdonban. Amint az önkormányzat teljes egészében a terület tulajdonosa lesz, a telkek át lesznek minősítve építési telkekké.
Az útépítésben érintett telektulajdonosoknak az önkormányzat vételi ajánlatot tett, ennek válaszadási határideje fog hamarosan lejárni.
„Ha és amennyiben nem tudunk ebben a tekintetben megegyezni, akkor kerülhet sor egy kisajátítási eljárásra ezen földrészletek tekintetében. Természetesen nem ez a célunk,
mindenkivel meg szeretnénk egyezni
– biztosította Sebestyén Tibor, hozzátéve, csak azoknál a telkeknél jön szóba kisajátítás, ahol az utat fogják megépíteni. Azokat a telkeket pedig, amelyek a lakóparki fejlesztés lakótelkei lesznek a későbbiekben, azokat, ahogy eddig is, szerződés alapján vásárolják meg. Mint a főépítész kiemelte, becslésük szerint csak a terület kb 5 %-át művelik még, a többinél felhagytak ezzel a tevékenységgel a tulajdonosok – velük folyamatosan tárgyalnak és igyekeznek tőlük megvásárolni földjüket.
A csütörtöki lakossági fórumra teljesen megtelt a városháza házasságkötő terme az érintett és érdeklődő lakosokkal, akiknek a polgármester és a főépítész együtt számolt a tervekről, és állt rendelkezésre a kérdéseikhez.
Ebből pedig volt is bőven. A tervek szerint például az új út a Zrínyi végén, az Álmos utca magasságában csatlakozna be a Bodzási útba – egy úr nehezményezte, hogy ez pont az ő lakóháza mellett lenne, ami így szerinte értéktelenné válik. Több, a Zrínyi utca Kőfal felőli oldalán lakó pedig attól tart, a mostani madárcsicsergés helyett az autók zaja jut majd nekik osztályrészül, ha kinyitják az ablakukat. De az egyik hölgy azt is felvetette, miért kell egyáltalán új lakóövezetet kialakítani itt, hiszen ebből az értékes területből a Kása-erdő mentén válhatna akár a város „rekreációs övezete” is. Többen tartanak attól is, hogy a város kisajátja a telküket – ezzel kapcsolatban mind a főépítész, mind a polgármester hangsúlyozta: mindenkivel szeretnének megegyezni, persze figyelembe véve, hogy az önkormányzatnak nincsenek korlátlan forrásai, akármennyit nem tudnak fizetni egy telekért.
Sokszor az érdekek egymásnak is ellentmondanak – emelte ki Márki-Zay Péter. Például azok, aki a Zrínyi túloldalán laknak, azért könyörögnek, hogy épüljön már meg a Kodály hosszabbítása, a másik oldalon lakók meg az ellenkezőjét szeretnék.
Két fő kérés körvonalazódott a lakosok felől a fórumon: az egyik, hogy az út ne az Álmos utcánál, hanem valamivel odébb csatlakozzon majd a Bodzási úthoz, a másik pedig, hogy a lehetséges mozgástéren belül a lehető legtávolabb legyen a Kőfaltól, vagyis a lakóházaktól. A Kőfal és a leendő út közötti terület beépítése egyébként sem volt betervezve, az zöldterület marad, parkosítva lesz. A városvezetés hangsúlyozta, még semmi nincs kőbe vésve, a fórumot is azért hívták össze, hogy elkezdődjön egy egyeztetési folyamat, kommunikáció a lakosság és a városvezetés között a projekt kapcsán. A felvetett két igény lehetőségeit is meg fogják vizsgálni, és egyebekben is igyekeznek a lakosság által megfogalmazottakat, ahol csak lehet, a legmesszebbmenőkig figyelembe venni – hangzott el.
Egy biztos, az út, melyre európai uniós forrásai is vannak Vásárhelynek, meg fog épülni – akár már 2026-27-ben -, a lakóterület beépülése azonban még a távolabbi jövőben valósulhat meg. Márki-Zay Péter a fórumon kiemelte, az út akkor is megépül, ha végül nem sikerül az uniós források igénybevétele, mert akkor a város saját forrásból valósítja meg a projektet.