Az MVM megint milliókat költött „ismeretterjesztő” tartalomgyártókra

A 24.hu kedden arról írt, hogy az egyik legnagyobb állami hirdetőként is emlegetett cég 30 millió forintot költött együttműködésre is magyar influenszerekkel.

A lap közérdekű adatigényléssel derítette ki, hogy pontosan kik és mennyi pénzt kaptak. A vállalat tájékoztatására hivatkozva írják, hogy az MVM kizárólag tudományos, energetikai ismeretterjesztő, illetve CSR (társadalmi felelősségvállalási) témákban működött együtt influenszerekkel az említett két évben. Az MVM-mel szerződött influenszerek a Future Talks tudományos talk show keretében készítettek, úgynevezett edukációs posztokat vagy kisfilmet, és ezért személyenként lebontva a következő összegeket kapták 2023-ban: Abosi Barna, Ördög Nóra, Osbáth Norbert (egykori PamKutya Béla), Magyarósi Csaba ő egy másik együttműködésben is kapott kétmillió forintot) és Wossala Rozina külön-külön 1.449.275 forintot, Bazsó Gábor és Till Attila pedig külön-külön 724.637 forintot.

2024-ben is folytatták az MVM Future Talks-t, így újabb influenszerekkel szerződött a vállalat, Wossala Rozina 1.615.000, Schumacher Vanda 1.374.118, Szirmai Gergely 1.300.000, Ördög Nóra 1.150.000, Abosi Barna 1.129.412, Török Ábel 517.647, Dezső Bence 301.176 forintot kapott ennek keretében. Ebben az évben az MVM Edison startup-versenyben is közreműködtek, ezért a Diverzum 413 ezer, Gyarmati Fanni 1.239.000, Kapi Levente 3.080.000, Rákóczi Ferenc pedig 3.923.500 forintot kapott. 

A lap kiemelte, hogy az MVM Future Talks videó jóval többe kerülhettek az adófizetőknek, mint amennyit a cég eredetileg közölt a 24.hu-val, ugyanis az említett influenszerek nagy része külföldi utakon forgatott. Wossala Rozina például Szingapúrban töltött el néhány napot, ahol a laborban készített húsokról kérdezett meg helyi szakértőket – akiket a lap szerint online is meg lehetett volna kérdezni, ahogyan ezt egyébként tették a filmben szereplő összes magyar szakértővel és szereplővel.

A 24.hu második megkeresésére az MVM közölte, hogy a 2023-as kampányban megvalósult hat epizódért összesen 110 millió forintot fizettek ki a Balásy Gyula-féle Lounge Event Kft.-nek a tartalmak gyártása és a vagyoni jogok átruházásának ellenértékeként, 2024-ben ez az összeg 56.699.260 forint volt. Az állami társaság nem közölt információt az együttműködésekkor igénybe vett technikáról és a forgatások helyszíni körülményeiről, de arról sem, hogy a stábtagok milyen költségekkel számoltak a szállásfoglalásnál és az utazásnál. Arra hivatkoztak, hogy az MVM nem rendelkezik ilyen információkkal, nem kezeli ezeket az adatokat, amiből a lap arra következtetett, hogy az MVM nem kért és kapott tételes elszámolást a Lounge Event Kft.-től arra vonatkozóan, hogy a két év alatt elköltött 166 millió forintot hogyan használta fel a cég.

Abosi Barnaegyüttműködésenergetikai ismeretterjesztésinfluenszerLounge Event Kft.Magyarósi CsabaMVM Future TalksWossala Rozina