Leállt az autók honosítása a Magyar Autóklubnál

Hétfő óta nem lehet külföldről származó autókat honosítani a Magyar Autóklub állomásain, mert egy jogszabálymódosítással véletlenül törölték a szervezet jogosultságát. Mindeközben az ország két legnagyobb állami vizsgabázisára hetek óta nem lehet időpontot foglalni a túlterheltség miatt -írta meg a telex.

Mindez azokat az új- és használtautó-vásárlókat, illetve kereskedőket állítja nehéz helyzet elé, akik eddig például az állami vizsgahelyek zsúfoltsága, és az ebből adódó sok hetes várakozás miatt választották az Autóklubot a kinti autók első magyarországi forgalomba helyezésének megkezdéséhez.

Adminisztrációs hiba miatt szív az Autóklub

Maga a szervezet szintén kénytelen volt jelentősen csökkenteni a működési ritmusát a váratlan változás miatt, hiszen naponta átlagosan kb. hetven, főként az Európai Unióból behozott járművet fogadott tavaly ősz óta. A kiesés miatt hétfő óta jobbára csak a már magyar rendszámos autók időszakos vizsgáztatásával, átvizsgálásával és javításával foglalkoznak. Értesüléseink szerint a váratlan letiltás hátterében a jogszabályváltoztatás során történt adminisztrációs hiba áll, vagyis nem azért vették el a honosítási jogot az Autóklubtól, mert az szabálytalanságot követett volna el.

Az igény jelentős, hiszen évente 120-130 ezer használt autó érkezik Magyarországra, de az Autóklubnál eddig nem végezhettek egyedi forgalomba helyezési eljárást, tehát nem fogadhattak olyan külföldről származó autókat, amelyeknek nem volt érvényes a kinti műszaki vizsgája. Külön érdekesség, hogy az úgynevezett Certificate of Conformity (köznapi nevén a COC-papír), vagyis az autó legfontosabb gyári dokumentuma alapján viszik fel az állami rendszerbe a konkrét példányra vonatkozó részletes felszereltségi és műszaki jellemzőket, noha az állami vizsgabázisokon ez lépés nem kötelező része a folyamatnak.

A klubos honosítás teljes költsége 27 050 forint (a hatósági díj 8 ezer forint), de a szervezet szolgáltatása előzetes átvizsgálást is tartalmaz, és ha hibát találtak, javaslatot tettek a javításokra, hogy a hatósági átvizsgáláson megfeleljenek az autók. A könnyítés főként az úgynevezett közösségi járművekre, vagyis praktikusan az Európai Unióból származó, eredetileg is erre a piacra szánt típusokra vonatkozik. A harmadik országból, tehát egyebek mellett az Egyesült Államokból származó autókat továbbra is kötelező egyedi eljárással forgalomba helyeztetni, és ez utóbbival továbbra is csak a megyei kormányhivatalok műszaki vizsgaállomásai foglalkoznak -írják.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!