Így indul hétfőtől a helyi buszközlekedés a városban

399

Az eddig kétóránként járó helyijáratos Volánbuszokat cserélik fel hétfőtől az óránként, 6 vonalon közlekedő Jovány Busz Kft. járatai, ráadásul egy városkártya évi egyszeri, 2000 forintos kiváltásával, plusz 1000 Ft egyszeri kiállítási díjjal ezen felül ingyenesen. Pénteken robbant egy kisebb bomba, miszerint a Volánbusz a hatályos közszolgáltatási szerződésének megfelelően március 1-jétől is változatlan menetrend szerint indítja helyi autóbuszjáratait Hódmezővásárhelyen. Márki-Zay Péter erre azt mondta, hogy a Volánbusznak erre lehetősége van, csak a város nem fizet érte.

Hódmezővásárhelyen bár létezett, de lényegileg ismeretlen és láthatatlan volt a helyi buszközlekedés hosszú évek óta. A városnak csak egy kis részét érintették, ráadásul csupán kétóránként jártak. Ezen próbált meg Márki-Zay Péter polgármester lényegileg hivatalba lépése óta változtatni, és ennek megfelelően március 1-től új szolgáltatóval és vadonatúj menetrenddel elindul az új helyijáratos közlekedés, egyelőre próba üzemmódban.

A személyszállítást egyébként Budapestről bérelt buszok bevonásával kezdik meg március elsején. Jovány Gyula 4 járművel indította volna működését hétfőn, azonban ezek közül hatósági hiba miatt 2 nem kapta meg időben a szükséges engedélyeket. Ahogy elmondta, a buszok használatát a Nemzeti Közlekedési Hatóság előszőr engedélyezte, rá egy hétre az engedélyt visszavonta. Így kénytelenek voltak hozni más, nagyobb buszokat a fővűrosból.

Ekkor érkezett a Volánbusz közleménye, miszerint a hatályos közszolgáltatási szerződésének megfelelően március 1-jétől is változatlan menetrend szerint indítja helyi autóbuszjáratait Hódmezővásárhelyen, ugyanis azt írják, nem kaptak a közszolgáltatási szerződés felmondásáról szóló hivatalos értesítést.

A helyi buszközlekedéssel kapcsolatban a 2018-ban a személyszállítási törvény előírásai szerint kiírt pályázatot a DAKK Zrt., a Volánbusz jogelődje nyerte meg, ám a szerződést nem írták alá, hanem további módosításokat kértek. A Polgármesteri Hivatal elmondása szerint 3-5 havonként, összesen három módosítási kérelmet nyújtottak be hozzájuk, melyeket partnerük kéréseit figyelembe véve kétszer el is fogadtak. Ahogy írják, a 3. módosítási kérelmük utáni találkozón kezdeményezték az írásba nem foglalt közszolgáltatási szerződés közös megegyezéssel való megszüntetését. Mivel a Volánbusz Zrt. az Államháztartási törvény azon előírásának, miszerint kötelezettséget vállalni csak előzetesen és csak írásban lehet, nem tett eleget – a Polgármesteri Hivatal meglátása szerint a közszolgáltatás szerződéssel biztosított folytonossága veszélybe került.

A Polgármesteri Hivatal Gyorshírszolgálata bemutatta a Volánbusznak február 18-án küldött levelet:

Nem érhető el leírás a fényképhez.
Nem érhető el leírás a fényképhez.
Nem érhető el leírás a fényképhez.
Lehet, hogy egy kép erről: szöveg

A polgármester a Volánbusz közleményére úgy reagált, szolgáltathatnak a továbbiakban is, csak a város ezért nem fizet nekik március 1-től.

Hódmezővásárhely, bár erre nem volt jogszabályi kötelezettsége, de, ahogy írták, a közpénzek hatékony felhasználása és a gazdasági észszerűség elvének érvényesítése érdekében árajánlatkérést folytatott le, hogy a legalacsonyabb áron tudjanak szolgáltatót találni.

Az eljárás során hat céget kértek fel ajánlattételre – többek között a Volánbuszt is, akik jelezték, hogy nem kívánnak ajánlatot tenni. A két ajánlattevő közül a kedvezőbbet a Jovány Busz Kft. tette, ő 90 millió forintért vállalja a szolgáltatást, míg a második helyezett ennél 10 millióval többért vállalta volna. A Volánbusz eddig 110 millió forint ellenérték fejében teljesített, de jelezték, hogy ennél a jövőben drágábbak lesznek, Márki-Zay Péter közösségi oldalán azt írta, több mint 100 millió forinttal drágábban vállalta volna a Volánbusz, mint most a Jovány Busz Kft. Így az ingyenes tömegközlekedés, a sűrűbb járatok és a 30%-kal több kilométer ellenére a város mintegy 10 millió forintot spórol.

A helyi Fidesz-KDNP az eredmény kihirdetése után korrupció miatt feljelentést tett az ügyben. Furcsának tartják például, hogy a nyertes vállalkozó, Jovány Gyula a pályázat eredményének kihirdetését követően néhány nap alatt beszerezte a járműveket. A többi érintett fél, tehát Jovány Gyula és a polgármester is azt közölték, állnak a vizsgálatok elé.

A kormánypártok támadták Jovány Gyulát azért is, mert eredetileg ő volt az, aki előállt az akkor még csak jövőben beszerzendő új buszok új útitervével és menetrendjével. A polgármesteri hivatal mindezek ellenére döntött a nyílt pályázati eljárás mellett azzal, hogy amennyiben azt nem Jovány Gyula nyeri, akkor a tervekért 990 ezer forintot kap. Érdekes a feljelentéssel kapcsolatban az is, hogy 2020. december 16-án, a Közgyűlés lehetőségének hiányában megtartott online véleményező ülésen (a videóban 2.53.35-től) a helyi Fidesz-KDNP néhány tagja is megszavazta, hogy a menetrend szerinti helyi személyszállításra vonatkozó ajánlatkérés során a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó ajánlattevővel, Jovány Gyulával szerződést kössön az önkormányzat. A véleményező ülés ezt az indítványt 13 igen és 2 tartózkodás mellett fogadta el.

Az árajánlatkérés teljes mértékben elektronikus úton, a hatóságok által bármikor ellenőrizhető hivatali levelező rendszerben történt, írta a Polgármesteri Hivatal.

2020 decemberében, még karácsony előtt hirdettek eredményt, és most március 1-jén indulnak az új járatok.

Márki-Zay Péter polgármester és Jovány Gyula is arról számolt be, hogy az új szolgáltató a menetrendek elkészítésekor előzetesen minden jelentős foglalkoztatóval tárgyalt és közös egyezségek után véglegesítette menetrendjét, melybe a fontosabb munkásjáratokat lekésők számára mentesítő járatot is beállított.

Mind a Polgármesteri Hivatalnak, mind szerkesztőségünknek többen is jelezték, hogy számukra, elsősorban a munkába járáshoz és munka utáni hazatéréshez nem megfelelő az új menetrend. Ezzel kapcsolatban nyilatkozott Márki-Zay Péter és elmondta, hogy valóban sajnos nincs olyan rendszer, ami mindenkit ki tud elégíteni. Ugyanakkor hozzátette, próbaüzemnek tekintik a következő heteket, és ha szükség lesz rá, gyorsan korrigálnak, mert erre is nyitott a buszjáratok üzemeltetője.

Az új buszjáratok menetrendjét a város honlapján, a Vásárhelyi Valóság február 26-án postaládákba került számában, a Hódpress hírportálon, illetve a közösségi oldalon, a hivatal gyorshír szolgálatán is közzétették, március elejétől a helyi Tourinform irodában egy kiadványban is megtalálják majd a lakosok.

A megújult tömegközlekedésben alacsony padlós, óránként induló járatok közlekednek, optimalizált útvonalakon, óránként kétszeri átszállási lehetőséggel a Tram-Train legfőbb megállóinál.

A városkártyát kiváltó helyi lakosoknak (2000Ft/év, plusz 1000 Ft egyszeri kiállítási díj) valamint a nyugdíjasoknak (ahogy eddig is) – ingyenes a közlekedés. Mindenki másnak az eddigi díjak maradnak érvényben, jegyet az Emlékpontban található Tourinform Irodában és a Városházán lehet venni. A városkártya éves 2000 forintos díja évente 54.000 Ft megtakarítást jelent egy dolgozónak.

A város vezetésének döntése értelmében bevezetési kedvezményként az első két hétben jegy- és bérletvásárlási kötelezettség nélkül mindenki számára ingyenesen vehetők igénybe az új helyi buszjáratok. Természetesen városkártya használatával ezután is.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!