A kormánymédia 57, a kormánykritikus 7 sajtópert veszített tavaly

117

Az Átlátszó nyújtott be adatigénylést, ahogy már teszi évek óta. Az eredményeket azonban némiképp vitatja, igaz, nem az arányokat.

Az Átlátszó hozta nyilvánosságra, hogy a Fővárosi Törvényszéktől kapott összesítés szerint összesen 57 sajtó-helyreigazítási pert vesztettek tavaly a Fidesz-közeli médiatermékek. Legtöbbet az Origo 20, a második helyen pedig a Pesti Srácok áll 15 elbukott perrel.

2017-ben 53 helyreigazítási pert vesztett a kormány lakájmédiája, 2018-ban 109-et, 2019-ben pedig 74-et.

Ahogy írják, a képlet mindig hasonló a kormánypárti lapoknál: légy hangos minél harsányabb és hangoztass képtelenebbnél képtelenebb híreket a kormány ellenségeiről és ezek jelenjenek meg szépen sorjában a Fidesz holdudvarába tartozó sajtótermékekben. Ezek a képtelenségek bevésődnek a szavazótábor agyába, aztán ha az érintett perel és nyer, akkor néhány hónap/év múlva kitenni csendben egy apróbetűs helyreigazítást, amit senki nem vesz észre, és már nincs is jelentősége.

A kormányközeli sajtótermékek alatt az adatigénylés során a következőket értették:

  • Ripost,
  • Lokál,
  • Magyar Nemzet,
  • Pesti Srácok,
  • közmédia,
  • Origo,
  • 888,
  • TV2 és a
  • HírTV

A legtöbb elmarasztaló ítélete az Origonak van (20), őket követi a Pesti Srácok (15) és harmadik a Magyar Nemzet (9).

Illusztráció

Kikérte az Átlátszó a kormányfüggetlen médiatartalmak adatait is. Ezek a következők voltak:

  • 444,
  • RTL Klub,
  • Index,
  • 24.hu,
  • Magyar Hang
  • HVG, és
  • Átlátszó

A Fővárosi Törvényszék adatai szerint ezen médiumok 2020-ban összesen 7 helyreigazítási pert vesztettek el. Az Átlátszó 4-et, a HVG, az Index, az RTL Klub és a 24.hu 1-1-et.

Valami nem stimmel a számokkal

Ha önök átszámolták a kormányfüggetlen számokat, és 7 helyett 8 jött ki, az nem elütés volt a részemről. Az Átlátszó ugyanis azt írja, hogy kérdéses, hogy a náluk, tehát az Átlátszónál feltüntetett adatok stimmelnek-e, mert a bíróság szerint 4 helyreigazítási pert vesztettek, de jogászaik csak 3-ról tudnak. Ennek oka szintén ismeretlen. Megkérdezték ugyan a bíróságtól a szerintük elvesztett pereik ügyszámát, hogy beazonosíthassák a negyediket, ám ezt megtagadta a Fővárosi Törvényszék arra hivatkozva, hogy az ügyszámok kiadása a bíróság törvényes működési rendjét, független és pártatlan működését veszélyeztetné.

De nem csak ez előtt a szám előtt állnak értetlenül. Véleményük szerint a Hír TV számai sem stimmelnek. A kiadott adatok szerint ugyanis a Hír TV ellen 1 keresetet indítottak és ez nem végződött elmarasztalással. Ám az Átlátszó tudni véli, hogy legalább 4 darab elmarasztaló ítélet (2 a csatorna, és 2 az online oldala ellen) biztosan volt, ezekben az esetekben ugyanis épp az Átlátszó egyik jogásza képviselte a felpereseket. Az okok ismeretlenek.

Érdemes azt rögzíteni (nem a Hír TV “eltűnt pereivel” kapcsolatban), hogy kifejezetten a peres eljárások számáról van itt szó, hiszen információkat erről tudott kiadni a Fővárosi Törvényszék. Ebbe tehát semmiképpen sem tartoznak bele azok az esetek, amikor egy helyreigazítási kérelemnek a médiatermék önszántából ad helyt, esetleg a kérelmet cáfolni tudja. Ezen esetekben és a törvényben leírt egyéb esetekben ugyanis a helyreigazítási kérelmek nem jutnak el a bíróságra.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!