Kerékpárutak 117 km hosszúságban – aktív és ökoturisztikai célok (x)

134

Hódmezővásárhely önkormányzata 2017-ben megállapodást kötött a kormánnyal, amelynek értelmében a Magyar Városok Programban 117 km hosszúságban épülhetnek önálló kerékpárutak, illetve vegyes forgalmú útszakaszok a város környezetében. A megvalósítás előtti közgyűlési döntéshez turisztikai tanulmányra volt szükség, amit már új képviselőtestület rendelt meg, a tanulmányt a készítők 2019 nyarán ismertették.

Az Enrawell Consulting stratégiai és pénzügyi igazgatója, Szebeni Dávid és az egyik vezető szakértő, Dr. Nagy Gyula, geográfus 2020. júniusában ismertették a hódmezővásárhelyi városházán a tanulmány legfontosabb megállapításait. Szebeni Dávid céljaikat így foglalta össze:

“Nekünk az volt a feladatunk, hogy elsősorban aktív- és ökoturisztikai fókusszal megvizsgáljuk azt, hogy mennyire megalapozott ez a kerékpárút fejlesztés és hogyan lehetne ezt úgy megvalósítani, hogy mind a térségi lakosok, mind pedig a térségbe messzebbről látogató turisták nagyon jól tudják ezeket használni, akár ingaforgalomra, akár a mezőgazdasági területekhez kötődő forgalomra, akár turisztikai céllal.” 

Szebeni Dávid ismertette a turisztikai tanulmány megállapításait

Az Enrawell Consulting munkatársai a terepbejárások után több mint 400 turisztikai értéket azonosítottak, határoztak meg. Ez alapján pedig  úgy látták, hogy teljes mértékben megalapozott ez a kerékpárút-hálózat. A tanulmány készítői már tematikus túrákban is gondolkodtak, például az épített vagy a természeti örökség mentén. Dr. Nagy Gyula, geográfus, egyetemi tanársegéd, a tanulmány összeállításában részt vevő egyik szakember betyártúrát, tanyatúrát, gyógynövényes, vagy madárleses túrákat is felvázolt, mint lehetőséget, mindezt az újonnan épülő kerékpárutakra alapozva. 

“A mi célunk ezzel az volt, hogy egy megvalósítható, jól összefogott, mégis szerteágazó turisztikai program valósulhasson meg a Modern Városok Program keretein belül Hódmezővásárhelyen.”

A gémeskutak, a kunhalmok is felkereshetők lesznek kerékpárral Fotó: Tóth Zsolt/Pixabay

Szebeni Dávid a turisztikai szempontból fontos útvonalak közül kiemelte a Tisza töltésén szakaszt: “Mi azt javasoljuk, hogy épüljön meg egy 11 km-es kerékpárút Mártélynál, amely feltárja a Tisza értékeit a kerékpáros turisták előtt.”

Mártélytól délre 11 km hosszúságban épülne a töltésen kerékpárút Fotó: Tóth Zsolt/Pixabay

Más szempontok is alátámasztották az úthálózat-fejlesztés terveit: például a felesleges, most még Hódmezővásárhelyt terhelő mezőgazdasági forgalmat távol tartsa a várostól, ezzel segítve a közlekedőket és óva az itteni levegő minőségét.

“A nagyobb forgalmú utak mentén a javaslat önálló kerékpárútról szól, ahol elkülönítjük a kerékpárosokat a gépjárműforgalomtól, de lesznek ebben olyan szakaszok is – hogyha ez megvalósul – ahol a gépjárművek és a kerékpárosok egyszerre használják az utakat. Például ott, ahol jelenleg csak földút van, ez burkolattal ellátva egyaránt jó a mezőgazdasági forgalomnak, de a kerékpárosoknak is. Ez amellett, hogy turisztikai értékeket tár fel, segíti az ingaforgalmat és a tanyavilágban élők életminőségét is javítaná”

A fejlesztések szakaszos és teljeskörű megvalósulása esetén a hosszútávú hatások között lesz a tanulmány szerint hogy az utakat használó összes kerékpáros száma – figyelembe véve az élénkülő kerékpáros turizmust – 9 százalékkal növekedhet. Nagyon fontos szempont, hogy a biztonságosabb közlekedésnek köszönhetően a kerékpáros résztvevővel történő balesetek száma várhatóan 15 százalékkal csökken. Hódmezővásárhely és térsége turisztikai márkájának felépítésével és megerősödésével növekszik az idegenforgalom. Az EuroVelo kerékpáros nyomvonalak, valamint a nemzetközi természetjáró útvonalakkal való infrastrukturális és hálózati kapcsolódás erősítése okán a hazai mellett több külföldi turista is érkezik a térségbe. A vendégéjszakák számának várható növekedése 5 százalék, a térségbe érkező turisták számának várható növekedése 11 százalék, amelynek becsléseik szerint 25 százaléka lehet külföldi turista. A fenntartható közlekedési hálózat bővülésével a szén-dioxid kibocsátás csökken, miközben a természet megismerése révén a természeti értékek erősödő társadalmi megbecsülése hozzájárul azok megóvásához a jövő generációk számára.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!